Se alle de andre gode tilbud på:


TIBET

 


 

Natural Great Peace giver en smuk og dybtgående oplevelse af stilhed, fred, hellighed. Den er en miniCD, der består af en kort lære eller "teaching" på 4.42 min., inspireret af en digt skrevet af Nyoshul Khen Rinpoche, som nu er blevet indtalt, med akkompagnerende musik, af Sogyal Rinpoche, forfatter til den kendte bog "The Tibetan Book of Living and Dying". En smuk oplevelse som du vil få en uimodståelig lyst til at dele, som en lille gave, med mange af dine venner. Lille og elegant i udseende, den kan spilles på enhver CD maskin. 60.- .

En smuk og elegant lille (jule)gave. Portofrit for 5 eller flere stk. samt med 10% rabat for bestillinger af 10 eller flere stk.

 


NYT

Lama Tashi har været ledende Chant Master i Dalai Lama's Drepung Loseling Kloster i Indien. Idag rejser han, indspiller og underviser. Han synger en del kendte mantraer på denne CD, som Om Ah Hum og Om Mani Padme Hum. Hans ekstremt dybe overtonesang i disse enkle indspilninger rører umiddelbart og nærmest kropsligt, ved lytterens system. 169.-

 


 

Læs de følgende verdensmusik anmeldelser på sidste del af siden:
Chris Hinze & Band with the Dalai Lama - Nawang Khechog
- Dechen Shak-Dagsay:'Dewa Che'

 

Vi har flere meget fine indspilninger af tibetansk munkesang. Ifølge munkene giver selve det at lytte til dem mulighed for at komme i en anden, højere bevidsthedstilstand. Nogle sekter synger i den dybe kargiraa overtonetradition der stammer fra Tuva og Mongoliet, og som kom til Tibet igennem områdets oprindelige naturreligion, Bön. For dem alle gælder at deres sommetider overrumplende dybe mandestemmer har en blid inderlighed, der nærmest kan virke som stoflig massage på sjælen.


MAHAKALA PUJA: er et godt eksempel på det ovenfor beskrevne. Den er ret varieret, med en del velindspillet overtonesang og virker bl.a. stærkt på Hara chakraet. Kun MC 115.- (not available)

TANTRAS OF GYÜTO - MAHAKALA:
Et fint munkekors overtonesang indspilning. Den traditionelle hornblæsen, klirren, raslen og klapren med bækkener og slagtøjsbrag og -brumlen også meget fremtrædende. 169.- (no longer available)


FREEDOM CHANTS
er en fin indspilning, som vi ofte anbefaler. Den har et langt afsnit på 28 min. med kun de usædvanligt dybe, rolige mandestemmer. Så 27 min. blandet sang og instrumenter, og slutter med 10 min. New Age musik, spillet af Kitaro, Philip Glass og Mickey Hart (som producerede indspilningen)159.-

TIBETAN TANTRIC CHOIR
ligner Freedom Chants, og kan ligeledes varmt anbefales. Her er også et langt afsnit med kun de dybe stemmer, der synger overtonesang, og så nogle blandede afsnit 159.-

CHÖD: CUTTING THROUGH DUALISM: Namkhai Norbu Rinpoche, en gammel mand og leder af Dzogchen sekten, synger sine bønner med en naturlig bevægelse i stemmen, der er et fint fokuspunkt for meditation. 169.- (no longer available)


MED VESTLIGE MUSIKAKKKOMPAGNEMENT:

THE LAMA'S CHANT: SONGS OF AWAKENING: Lama Gyurme & Jean-Phillippe Rykiel. Fusionen af Tibet og Vesten med inderlig og blid bøn sunget af Lama Gyurme. Fintfølende musikalsk akkompagneret af Jean-Phillippe Rykiel, befordre den for mange øvelsen med meditativt at mærke fred i sjælen. 159.-

DEWA CHE - UNIVERSAL HEALING POWER OF TIBETAN MANTRAS: Dechen Shak-Dagsay fører lytteren mod ånden i den tibetanske buddhismen med en fortryllende smuk og blid stemme. En stærk oplevelse med en kvindelig "vejledere" i meditativ fordybelse. 159.-

CHÖ: Choying Drolma med musik af Steve Tibbetts. Der er i den tibetanske tradition nonner, der vier deres liv til åndeligt praksis. Men der er også en spændende skik der gør at kvinder kan tilbringe en periode i deres liv, som unge eller ældre, som nonne. Den unge nonne, Choying Drolma, udtrykker en smuk, inderligt hjertefyldt følelsesregister, med en stemme der sagte og kærligt, med fuld kontrol over intonationen, snor sig igennem indviklede melodiske passager. Steve Tibbetts og hans gruppe understøtter sangene fint. 159.-

NATURAL GREAT PEACE: Sogyal Rinpoche, forfatter til den kendte bog "The Tibetan Book of Living and Dying" gentager her en kort lære eller "teaching", og giver på 4.42 min. en smuk og dybtgående oplevelse af stilhed, fred, hellighed. MiniCDen er inspireret af en digt skrevet af Nyoshul Khen Rinpoche, som altså nu er blevet indtalt, med akkompagnerende musik. 60.-


FUSION:

TIBET IMPRESSIONS: Chris Hinzes plade er en slags vestlig turists rejse gennem Tibet, med lyde og musik fra Barkhor, fra markedspladsen i Lhasa, folkesang og abejdssang. Men der er også en del munkesang, med hornmusik og slagtøjsakkompagnement. Og så har fløjtespilleren og dubbingkunstneren Hinze mange steder tilføjet sin egen ambiente, rytmiske lyde, inklusiv en god, tung bas. Dalai Lamas stemme høres flere gange. Han forklarer sin mening om kunstnerens og musikerens rolle i samfundet i dag, men hans blide stemme er også blevet tildelt hovedrollen i en lille rapsession til sidst. 169.- (not available)

KARUNA: Nawang Khechog er tibetansk munk og multikunstner (akkompagneret her af Kitaro på 2 numre). Han synger i den dybe kargiraa overtonestil, og spiller flere instrumenter, mest fløjte men også bl.a. didgeridoo fra Australien (hans nye hjemland), og instrumenter fra Afrika, Japan og den indianske kultur. Med andre ord er denne musik en tibetansk folke- og verdensmusikalsk rejse. Titlen Karuna betyder med-følelse. Meget fin energi, meditativ men med bid i. 159.-


INSTRUMENTAL - klokker og skåle: I de seneste par tiår er der i Vesten dannet en tradition for at bruge metalskåle til at lave overtoneindspilninger. Det handler oftest om vestlige buddhist- og meditationsinteresserede, der udnytter de tibetanske-nepalesiske-indiske metal spiseskåles overrumplende smukke potentiale for at lave overtonelyde. Her er et par af dem:

TIBETAN BELLS II: Henry Wolff & Nancy Hennings klassiske indspilning blev spillet for Dalai Lama, som gav den sin velsignelse. Musikalsk beskriver den sjælens rejse som den forlader kroppen efter døden. Parret har lavet et par fine opfølgende indspilninger, blandt andet "Yamantaka" (Celestial Harmonies CEL 13003), tilegnet den tibetanske Dødegud af samme navn, og her har de en medspiller i Mickey Hart, trommespiller og percussionist kendt fra Grateful Dead. 159.-

TIBETISCHE KLANGSCHALEN I: Klaus Wiese er en tysker der arbejder med de bevidsthedsændrende potentialer af skålene. Han har lavet mange indspilninger, hvoraf denne, tilsyneladende monotone indspilning, efterhånden kan give en klar oplevelse af energien omkring kroppen - auraen - såvel som den udvidelsesoplevelse som ofte ledsager det at lytte til overtoner. 159.-

ESSENCE OF SOUND: Danske Bjarne V. Larsen bruger mange forskellige slags lydkilder: Tibetanske skåle, klokker og klokkespil, gongonger og hans egen stemme. Og så på et par numre tilføjer han lyden af havets bølger - noget tilsyneladende banalt, men hvor sammensætningen giver en helt eventyrligt fin oplevelse af afslapning og udvidelse. 159.-

Back to top


ANMELDELSER

from DJEMBE, magazine for cross culture and world music

CHRIS HINZE / DALAI LAMA - NAWANG KHECHOG

 

DECHEN SHAK-DAGSAY: ‘Dewa Che - Universal healing power of Tibetan mantras'

Den smukke kvinde på coveret har virkelig noget på hjertet, som hun her får afleveret til de, der vil lytte - og deltage - i hendes projekt.

Som er at hjælpe med at skabe fred og fordragelighed både imellem folk, og måske især med denne plade, inde i den enkelte. Hun har også en smuk stemme, fyldt med sensuel inderlighed. Sensuel inderlighed? Tja, det er også en nyhed for undertegnede, at disse to begreber kan hænge bare SÅ godt sammen.

Pladen består af 11 sungne tibetanske mantraer med lidt, enkel men effektiv, akkompagnement på fløjte, sitar/koto/tanpura, bas/monochord og syngeskåle. Der er en kortfattet men for vesterlændinge klar instruktion i 3 mulige forberende meditationsøvelser, og så forklares funktionen med hver af de 11 mantraer. Det er meningen at man, alt efter hvad man har lyst til og brug for at arbejde med, kan vælge en af dem at lytte til og følge.

Resultatet er lidt som de fantasiøvelser som sportsfolk bruger nutildags. Her kan du arbejde med de steder i kroppen der har ondt - men også med problemer i og udviklingen af både sjælen, psyken og følelseslivet. Og er den slags ikke relevant for os alle? Et forsøg kan anbefales.

Jack Donen

 

CHRIS HINZE with Band & the DALAI LAMA: 'Tibet Impressions'

'Tibet Impressions' was sold by the arrangers of the two talks made by the Dalai Lama in KB Hallen, Copenhagen, May 1996. The basis of the material was recorded on a visit Chris Hinze made to Tibet in 1994.

The 77 minute long record is a kind of Westerner's journey through the country - a Westerner who brought with him a backpack filled with ambient rhythmic music, with a good, heavy bass, onto which he then pasted what he heard of Tibetan sounds:

The recording features a few short tracks with sounds and music from Barkhor, the market place in Lhasa, and of some folk singing and workers singing.

Otherwise we hear mainly religious figures in a number of different settings: several tracks with monks from Dharamsala and Tsurphu singing their remarkably deep, restful overtone chants; some places where they use their 2 - 4 meter long, growling horns, drums and other percussion instruments; and a short sample of the young 17th Karmapa at Tsurphu, also chanting, in his boyish 8 year old voice; and last but not least, we hear a couple of messages from the Dalai Lama, about the role of the artist and the musician in society today, about his belief in the basic gentleness and compassion in human nature, and about the need for each individual to work with self-control and calmness, as a means to changing the violence that is so prevalent on many levels of our society today (the "you're also responsible for what goes on" line of thought).

Most, but not all of this with Hinze's lazy but decidedly funky rhythms in the background. He's a Dutch flautist and keyboard player and band leader, whose music varies greatly, from the chaotic to the sublime, from posturing to authentic, creative and sincere, and from classical to what we hear on some of this disc, namely electric funk.

The record ends with a long section that has been through Hinze's re-mixing machine - resulting partly in monks chanting ambiently, partly in monks in a disco mileau, and last but not least a gently rapping Dalai Lama. All for the benefit of the younger generation of (decadents) we're bringing up here in the West?

Jack Donen

Back to top

NAWANG KHECHOG: 'Karuna'

'Karuna' - compassion - is at the heart of the Tibetan culture and its spiritual tradition. This feeling quality is so obviously apparent in what we meet of the country and its culture, on TV, in film or in real life, that it seems central to what has caught the imagination of the West, and made Tibet an important symbol today. A symbol of what we need to take special care of - in the political and social, as well as in our own, inner worlds.

Nawang Khechog is a multi-instrumentalist. He plays a lyrical flute, melodies that quickly find their their way into one's memories of things pleasant, that one can look forward to hearing again. The flute is his main means of expression, but by no means the only one, and on these multi-track recordings we're treated to what can only be called Tibetan World Music.

For a start, Khechog sings the deep kargiraa overtone song style, known to us from the Buddhist monks of his country. But besides that, he plays a large variety of ancient musical and percussion instruments from Tibet as well as from Australia (the didgeridoo), Africa, Japan and Native American culture. The music he creates, and the sounds he uses - sometimes live nature sounds - often make a powerful impressionistic effect. Perhaps more giving the impression of some not-very-far-off inner worlds, than of the outer nature of the country, Tibet.

The rhythm, when there is one, is usually a monotonous pounding of deep drums, whose purpose originally would have been shamanistically trance-inducing. Not surprising when one considers that present day Tibetan culture, and religion, is really a mixture - of the original Bön shamanism of the country, with the "newer" Buddhist teachings.

All in all, a softly melodic, though sometimes more powerfully driving journey - through a foreign world that proves itself to be not so foreign after all, to the open-minded listener.

Jack Donen

Back to top


[ Katalog ] [ Sidste nyt ] [ Om Numen ] [ Bestillinger ] [ Engelsk version ] [ Startside ]